در اپل ، ما همیشه بر ایجاد فناوری تمرکز کرده ایم که مردم را توانمند می کند و زندگی آنها را غنی می کند. ما محصولات خود را طراحی می کنیم تا بصری و ساده برای استفاده ، یکپارچه با هم کار کنیم و از حریم خصوصی و امنیت مردم محافظت کنیم. از آنجا که فروشگاه App را در سال 2008 راه اندازی کردیم ، ما همچنین با توسعه دهندگان همکاری کرده ایم تا یکی از پر جنب و جوش ترین ، ایمن و موفق ترین بازارهای دیجیتال در جهان را ایجاد کنیم.
میلیون ها نفر در اروپا محصولات اپل را انتخاب می کنند زیرا آنها را دوست دارند و به آنها اعتماد دارند. توسعه دهندگان آنها را برای رسیدن به کاربران در سطح جهانی و ایجاد مشاغل پر رونق انتخاب می کنند. این الگویی است که در اروپا و در سراسر جهان کار می کند.
اما قانون بازارهای دیجیتال (DMA) ما را وادار می کند تا در مورد نحوه طراحی و ارائه محصولات اپل به کاربران خود در اروپا ، تغییراتی را ایجاد کنیم.
قانون بازارهای دیجیتال چیست؟
قانون بازارهای دیجیتال آیینی است که اتحادیه اروپا در سال 2022 برای تغییر شکل دادن چگونگی طراحی برخی از شرکتهای فناوری محصولات خود معرفی کرده است. DMA شامل لیست طولانی از قوانین است ، اما نحوه اجرای این قوانین بسیار متفاوت از شرکت به شرکت دیگر است.
برای اپل ، DMA بسیاری از قسمت های تجربه کاربران اتحادیه اروپا را در محصولات ما تأثیر می گذارد – از نحوه بارگیری برنامه ها و پرداخت برنامه ، تا نحوه کار محصولات اپل آنها.
طی چند ماه گذشته ، کمیسیون اروپا – که مسئولیت DMA را بر عهده دارد – از شرکتها و شهروندان اتحادیه اروپا در مورد اثرات این قانون بازخورد بیشتری خواسته است. بنابراین ما می خواستیم کاربران اپل را در اتحادیه اروپا در مورد تغییراتی که آنها شروع به دیدن کرده اند به روز کنیم و آنچه در آینده می توانند انتظار داشته باشند.
تأثیرات DMA بر کاربران اپل در اتحادیه اروپا
تأخیر در ویژگی
DMA به اپل نیاز دارد تا قبل از اینکه بتوانیم آنها را با کاربران خود به اشتراک بگذاریم ، ویژگی های خاصی را بر روی محصولات و برنامه های غیر اپل انجام دهد. متأسفانه ، این امر به کار مهندسی زیادی نیاز دارد و باعث می شود برخی از ویژگی های جدید در اتحادیه اروپا را به تأخیر بیندازیم:
- ترجمه زنده با استفاده از AirPods از Apple Intelligence استفاده می کند تا کاربران اپل به زبان ها ارتباط برقرار کنند. آوردن یک ویژگی پیشرفته مانند این به سایر دستگاه ها چالش هایی را ایجاد می کند که برای حل آن زمان می برد. به عنوان مثال ، ما ترجمه زنده را به گونه ای طراحی کردیم که مکالمات کاربران ما خصوصی بماند – آنها در دستگاه پردازش می شوند و هرگز در دسترس اپل نیستند – و تیم های ما کارهای مهندسی دیگری را انجام می دهند تا مطمئن شوند که در معرض سایر شرکت ها یا توسعه دهندگان قرار نمی گیرند.
- آینه سازی آیفون به کاربران ما اجازه می دهد تا با آیفون خود از مک خود دیدن و تعامل داشته باشند ، تا بتوانند یکپارچه اعلان های خود را بررسی کنند ، یا عکس ها را بین دستگاه ها بکشید و رها کنند. تیم های ما هنوز راهی ایمن برای آوردن این ویژگی به دستگاه های غیر APPLE پیدا نکرده اند بدون اینکه تمام داده ها را در آیفون کاربر در معرض خطر قرار دهند. و در نتیجه ، ما نتوانسته ایم این ویژگی را به اتحادیه اروپا بیاوریم.
- ما همچنین مجبور شدیم ویژگی های مفیدی مانند آن را به تأخیر بیندازیم مکانهای بازدید شده وت مسیرهای ترجیحی در نقشه ها ، که داده های مکان را در دستگاه ذخیره می کنند ، بنابراین فقط در دسترس کاربر است. تاکنون تیم های ما راهی برای به اشتراک گذاشتن این قابلیت ها با سایر توسعه دهندگان پیدا نکرده اند بدون اینکه مکان کاربران خود را در معرض دید خود قرار دهند – کاری که ما مایل به انجام آن نیستیم.
ما تغییراتی در این ویژگی ها پیشنهاد کرده ایم که از داده های کاربران ما محافظت می کند ، اما تاکنون کمیسیون اروپا پیشنهادات ما را رد کرده است. و طبق گفته های کمیسیون اروپا ، تحت DMA ، برای ما غیرقانونی است که این ویژگی ها را با کاربران اپل به اشتراک بگذاریم تا زمانی که آنها را به محصولات سایر شرکت ها برسانیم. اگر زودتر آنها را به اشتراک بگذاریم ، ما جریمه می شویم و به طور بالقوه مجبور می شویم که حمل و نقل محصولات خود را در اتحادیه اروپا متوقف کنیم.
ما می خواهیم کاربران ما در اروپا همزمان با همه افراد از همان نوآوری ها لذت ببرند ، و ما در تلاش هستیم تا این امکان را فراهم کنیم – حتی وقتی DMA ما را کند می کند. اما DMA به این معنی است که لیست ویژگی های تأخیر در اتحادیه اروپا احتمالاً طولانی تر خواهد شد. و تجربه کاربران اتحادیه اروپا در مورد محصولات اپل بیشتر از این عقب خواهد افتاد.
یک تجربه برنامه خطرناک و کمتر شهودی
ما همیشه فروشگاه App را اجرا کرده ایم تا یک بازار امن و قابل اعتماد برای کاربران خود باشد و یک فرصت تجاری باورنکردنی برای توسعه دهندگان ایجاد کنیم. با توجه به DMA ، کاربران اتحادیه اروپا ما تأثیرات زیر را تجربه می کنند:
- خطرات بیشتری هنگام بارگیری برنامه ها و پرداخت هزینه ها: DMA به اپل نیاز دارد تا در حاشیه ، سایر بازارهای برنامه و سیستم های پرداخت جایگزین – حتی اگر آنها مطابق با استانداردهای حریم خصوصی و امنیتی بالا مانند فروشگاه برنامه نباشند ، اجازه دهد. در سایر سیستم عامل های تلفن همراه ، کاربران با کلاهبرداری از طریق برنامه های بانکی جعلی ، بدافزار مبدل به عنوان بازی ها و سیستم های پرداخت شخص ثالث که آنها را بدون هیچ راهی برای پس گرفتن پول خود اضافه می کنند ، پخش می شوند. الزامات DMA باعث می شود که کاربران اتحادیه اروپا ما در معرض خطرات مشابه قرار بگیرند.
- یک تجربه کمتر شهودی: به جای یک مکان قابل اعتماد برای دریافت برنامه ، کاربران اتحادیه اروپا اکنون با چندین بازار روبرو هستند که هر کدام دارای طراحی ، قوانین و استانداردهای خود هستند. در سایر سیستم عامل های تلفن همراه ، این منجر به برنامه های مضر و ظاهری مضر می شود که با چک های کمتری از بین می روند ، و بازارهایی که کاربران نمی دانند اگر مشکلی پیش بیاید ، کجا باید برگردند. کاربران اپل در اتحادیه اروپا اکنون به احتمال زیاد با همان خطرات روبرو هستند. و این فقط برای کاربران اتحادیه اروپا سخت تر می شود که بدانند یک برنامه از کجا آمده است ، چه کسی مسئول آن است ، و در صورت بروز مشکلات ، چه حفاظتی اعمال می شود.
- قرار گرفتن در معرض جدید برنامه های مضر: برای اولین بار ، برنامه های پورنوگرافی از سایر بازارها در آیفون موجود است – برنامه هایی که ما هرگز به دلیل خطرات ایجاد شده در فروشگاه App اجازه نداده ایم ، به خصوص برای کودکان. این شامل وان داغ ، یک برنامه پورنوگرافی است که در اوایل سال جاری توسط Altstore اعلام شد. DMA همچنین برنامه های قمار را در مناطقی که طبق قانون ممنوع است ، به آیفون آورده است.
ما فروشگاه App را به عنوان یک مکان اصلی و قابل اعتماد برای کاربران خود ساخته ایم که در آن هر برنامه مورد بررسی قرار می گیرد ، هر توسعه دهنده از همان قوانین پیروی می کند و والدین ابزاری برای محافظت از فرزندان خود دارند. ما هنوز برای محافظت از آن تجربه کیفیت کاربران ما در تلاش هستیم ، اما DMA تغییراتی در آن مدل داشته است. و این باعث ایجاد پیچیدگی بیشتر و خطرات بیشتر برای کاربران اتحادیه اروپا می شود.
تهدیدهای حریم خصوصی و امنیتی جدید
DMA همچنین به سایر شرکت ها اجازه می دهد تا به داده های کاربر و فناوری های اصلی محصولات اپل دسترسی پیدا کنند. اپل موظف است تقریباً هر درخواست را برآورده کند ، حتی اگر خطرات جدی برای کاربران ما ایجاد کند.
تاکنون شرکت ها درخواست هایی را برای برخی از حساس ترین داده ها در آیفون کاربر ارسال کرده اند. مهمترین آنها شامل:
- محتوای کامل اعلان های کاربر: این داده ها شامل محتوای پیام های کاربر ، ایمیل ، هشدارهای پزشکی و هرگونه اعلان های دیگر که کاربر دریافت می کند. و این داده ها را به سایر شرکت هایی که در حال حاضر ، حتی اپل نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند ، نشان می دهد.
- تاریخچه کامل شبکه های Wi-Fi که کاربر به آن پیوسته است: تاریخچه Wi-Fi می تواند اطلاعات حساس در مورد موقعیت و فعالیت های کاربر را نشان دهد. به عنوان مثال ، شرکت ها می توانند از آن استفاده کنند تا آیا شما از بیمارستان ، هتل ، کلینیک باروری یا دادگاهی بازدید کرده اید.
شرکت های بزرگ همچنان به ارسال درخواست های جدید برای جمع آوری داده های حتی بیشتر – قرار دادن کاربران اتحادیه اروپا در معرض خطر بسیار بالاتر از نظارت و ردیابی. تیم های ما این خطرات را برای کمیسیون اروپا توضیح داده اند ، اما تاکنون ، آنها نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیتی را به دلایل معتبر برای کاهش درخواست پذیرفته اند.
آیا DMA به اهداف خود رسیده است؟
تنظیم کننده ها ادعا می کردند که DMA باعث افزایش رقابت می شود و به مصرف کنندگان اروپایی گزینه های بیشتری می دهد. اما قانون مطابق با آن وعده ها نیست. در واقع ، این برخی از اثرات متضاد است:
- انتخاب های کمتری: هنگامی که ویژگی ها به تأخیر افتاده یا در دسترس نیستند ، کاربران اتحادیه اروپا گزینه های مشابه کاربران را در سایر نقاط جهان دریافت نمی کنند. آنها انتخابی را برای استفاده از آخرین فن آوری های اپل از دست می دهند و دستگاه های آنها بیشتر عقب می افتد.
- تمایز کمتر: با وادار کردن اپل برای ایجاد ویژگی ها و فناوری های محصولات غیر اپل ، DMA گزینه هایی را در اختیار مصرف کنندگان اروپایی قرار می دهد. به عنوان مثال ، تغییرات در بازارهای برنامه باعث می شود iOS بیشتر شبیه Android باشد – و این باعث کاهش انتخاب می شود.
- رقابت ناعادلانه: قوانین DMA فقط در مورد اپل اعمال می شود ، حتی اگر سامسونگ رهبر بازار تلفن های هوشمند در اروپا باشد و شرکت های چینی به سرعت در حال رشد هستند. اپل راه خود را برای ساختن یک اکوسیستم منحصر به فرد و نوآورانه که دیگران از آن کپی کرده اند – به نفع کاربران در همه جا هدایت کرده است. اما DMA به جای پاداش این نوآوری ، در حالی که رقبای ما را آزاد می کند ، مجرد می کند تا مانند همیشه ادامه دهند.
تحت DMA ، تفسیر کمیسیون اروپا از قوانین به طور مداوم در حال تغییر است. و این امر باعث می شود که شرکت ها بدانند که چگونه رعایت کنند.
هنگامی که اختلاف نظرهایی در مورد الزامات DMA وجود دارد ، شرکت ها باید تغییرات کمیسیون اروپا را قبل از وزن دادگاه ها انجام دهند – که می تواند ماه ها یا سالها طول بکشد – حتی اگر این آسیب های غیرقابل برگشت به کاربران باشد. و مجازات های عدم رعایت کاملاً خودسرانه است. آنها به طور ناموزون اعمال می شوند ، و به جای ارتقاء رقابت ، به مجازات شرکت ها طراحی شده اند.
با گذشت زمان ، مشخص شده است که DMA به بازارها کمک نمی کند. این کار در اروپا را سخت تر می کند.
دیدگاه اپل در مورد DMA
بیش از یک سال از اجرای قانون بازارهای دیجیتال می گذرد. با این مدت ، مشخص شده است که DMA منجر به تجربه بدتری برای کاربران اپل در اتحادیه اروپا می شود. این آنها را در معرض خطرات جدید قرار می دهد و روش ساده و یکپارچه ای را که محصولات اپل آنها با هم کار می کنند ، مختل می کند. و با بیرون آمدن فن آوری های جدید ، محصولات اپل کاربران اروپایی ما فقط بیشتر عقب می روند.
DMA همچنین به بازارهای اروپا کمک نمی کند. به جای رقابت با نوآوری ، شرکت های در حال حاضر موفق قانون را متناسب با برنامه های خودشان پیچانده اند – برای جمع آوری داده های بیشتر از شهروندان اتحادیه اروپا یا دریافت فن آوری اپل به صورت رایگان.
علیرغم نگرانی های ما با DMA ، تیم های سراسر اپل هزاران ساعت می گذرانند تا ضمن برآورده کردن شرایط قانون ، ویژگی های جدیدی را به اتحادیه اروپا بیاورند. اما مشخص شده است که ما نمی توانیم هر مشکلی را که DMA ایجاد می کند حل کنیم.
به همین دلیل ما از تنظیم کننده ها می خواهیم تا نگاهی دقیق تر بدانند که چگونه این قانون بر شهروندان اتحادیه اروپا که هر روز از محصولات اپل استفاده می کنند تأثیر می گذارد. ما معتقدیم که کاربران ما در اروپا شایسته بهترین تجربه در زمینه فناوری ما هستند ، با همان استانداردی که در سایر نقاط جهان ارائه می دهیم – و این همان چیزی است که ما برای ارائه آنها ادامه خواهیم داد.