
17 دسامبر 2025
بیانیه مطبوعاتی
اپل تغییراتی را در iOS در ژاپن اعلام کرد
این تغییرات شامل گزینههای جدیدی برای توسعهدهندگان برای توزیع برنامهها و پردازش پرداختها و محافظتهای جدید برای کمک به کاهش خطرات حریم خصوصی و امنیتی است که MSCA ایجاد میکند.
کوپرتینو، کالیفرنیا اپل امروز تغییراتی را اعلام کرد که بر برنامههای iOS در ژاپن برای مطابقت با قانون رقابت نرمافزار موبایل (MSCA) تأثیر میگذارد. این بهروزرسانیها گزینههای جدیدی را برای توسعهدهندگان ایجاد میکنند تا برنامهها را در بازارهای برنامههای جایگزین توزیع کنند و پرداختهای برنامه برای کالاها و خدمات دیجیتالی خارج از خرید درونبرنامهای اپل را پردازش کنند. در سراسر این تغییرات، اپل برای کاهش خطرات جدید حریم خصوصی و امنیتی که قانون ایجاد می کند تلاش کرده است تا بهترین و ایمن ترین تجربه ممکن را برای کاربران ژاپنی فراهم کند.
الزامات MSCA برای بازارهای برنامه های جایگزین و پرداخت های برنامه راه های جدیدی را برای بدافزار، کلاهبرداری و کلاهبرداری، و خطرات حریم خصوصی و امنیتی باز می کند. اپل با رگولاتورهای ژاپنی کار کرده است تا محافظتهایی را در برابر تهدیدات جدید از جمله حفاظتهای مهم برای کاربران جوانتر معرفی کند. این محافظتها شامل تأیید اسناد رسمی برای برنامههای iOS، فرآیند مجوز برای بازارهای برنامهها و الزاماتی است که به محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب و کلاهبرداری کمک میکند.
در حالی که این پادمانها خطرات جدید را از بین نمیبرند، اما برای کار اپل برای اطمینان از اینکه iOS بهترین و امنترین پلتفرم تلفن همراه موجود در ژاپن باقی میماند، ضروری هستند. اپل به تعامل با رگولاتورها برای تقویت حفاظت از کاربران iOS ادامه خواهد داد.
توسعهدهندگان میتوانند در مورد قابلیتهای جدید در صفحه پشتیبانی برنامهنویس اپل اطلاعات کسب کنند و میتوانند آنها را در برنامههای خود از امروز به عنوان بخشی از نسخه iOS 26.2 ادغام کنند.
گزینه های جدید برای توسعه دهندگان برای توزیع برنامه ها در iOS در ژاپن
اپ استور – جایی که همه برنامهها برای برآورده کردن نوار بالای App Store برای حفظ حریم خصوصی و امنیت بررسی میشوند – بهترین مکان برای کاربران iOS در ژاپن برای کشف و دانلود برنامههایی است که دوست دارند. این شامل ویژگیهای اپ استور است که از کاربران در برابر کلاهبرداری و کلاهبرداری محافظت میکند و والدین را قادر میسازد تا اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان تجربههای مناسب سن دارند.
با الزامات جدید MSCA، توسعه دهندگان همچنین این گزینه را خواهند داشت که برنامه های iOS را در ژاپن با استفاده از بازارهای برنامه جایگزین به غیر از فروشگاه App توزیع کنند. بازارهای برنامه های جایگزین باید توسط اپل مجوز داشته باشند و برای ارائه خدمات به توسعه دهندگان و کاربران باید الزامات مداوم را برآورده کنند. با این حال، برنامههایی که خارج از اپ استور دانلود میشوند، از همان محافظتهایی که اپل از طریق App Review ارائه میکند، بهرهمند نخواهند شد.
برای کاهش برخی از این خطرات جدید، اپل یک بررسی پایه – به نام Notarization – انجام خواهد داد که برای همه برنامههای iOS اعمال میشود و بر عملکردهای اساسی و محافظت از کاربران در برابر تهدیدات جدی تمرکز دارد. این فرآیند محضری شامل ترکیبی از بررسیهای خودکار و بازبینی انسانی است، و کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که برنامهها مطابق وعده داده شده و عاری از بدافزارها، ویروسها یا سایر تهدیدات امنیتی شناخته شده هستند. با این حال، ثبت اسناد رسمی نسبت به فرآیند بررسی برنامه که برای همه برنامههای موجود در فروشگاه App اعمال میشود، جامعتر نیست.
برنامهنویسان میتوانند در صفحه جدید پشتیبانی از برنامهنویس اپل درباره عملکرد یا توزیع از بازارهای برنامههای جایگزین اطلاعات بیشتری کسب کنند.
گزینه های جدید برای پرداخت در برنامه های فروشگاه App در iOS
در اپ استور، کاربران ژاپنی میتوانند برای خرید کالاها و خدمات دیجیتال، مدیریت اشتراکها، درخواست بازپرداخت و مشاهده تاریخچه پرداخت خود از Apple In-App Purchase استفاده کنند.
برای پیروی از MSCA، اپل ابزارهایی را به اشتراک میگذارد که توسعهدهندگان را قادر میسازد تا راههای بیشتری را برای خرید کالاها و خدمات دیجیتال در برنامههای App Store به کاربران ارائه دهند. برای برنامههای iOS خود که در فروشگاه App در ژاپن توزیع شدهاند، توسعهدهندگان میتوانند روش پردازش پرداخت جایگزین را در برنامه خود بگنجانند و/یا کاربران را به وبسایتی پیوند دهند تا تراکنش را تکمیل کنند.
این گزینههای پرداخت جایگزین همیشه در کنار خرید درونبرنامهای اپل ارائه میشوند، به طوری که کاربران ژاپنی از زمان انجام تراکنش از طریق اپل مطلع باشند. وقتی کاربران انتخاب میکنند با خرید درون برنامهای اپل پرداخت کنند، همچنان از محافظتها و ابزارهای آشنا مانند پشتیبانی بازپرداخت، مدیریت اشتراک، و گزارش مشکل استفاده میکنند. سابقه خرید و مدیریت اشتراک کاربران App Store فقط منعکس کننده تراکنش های انجام شده با استفاده از Apple In-App Purchase است.
برای برنامههایی که از پردازش پرداخت جایگزین استفاده میکنند یا کاربران را برای تراکنش به وب پیوند میدهند، اپل نمیتواند بازپرداخت را صادر کند و توانایی کمتری برای پشتیبانی از مشتریانی که با مشکلات، کلاهبرداری یا کلاهبرداری مواجه میشوند، خواهد داشت. کاربران ممکن است نیاز داشته باشند اطلاعات پرداخت خود را با طرف های دیگری به اشتراک بگذارند، که می تواند خطرات جدیدی را برای حفظ حریم خصوصی و امنیتی ایجاد کند.
شرایط کسب و کار به روز شده برای برنامه های iOS در ژاپن
برای انعکاس این گزینه ها برای توزیع برنامه و پردازش پرداخت، اپل همچنین شرایط تجاری به روز شده را برای برنامه های iOS توسعه دهندگان در ژاپن به اشتراک می گذارد. این اصطلاحات تجاری منعکس کننده روشهای متعددی است که اپل برای برنامههای توسعهدهندگان ارزش ایجاد میکند، خواه آنها از App Store و/یا Apple In-App Purchase استفاده کنند یا نه.
طبق شرایط تجاری برای برنامههای iOS در ژاپن، اپل همچنان از فروش کالاها و خدمات دیجیتال فقط کمیسیون دریافت میکند. اصطلاحات جدید عبارتند از:
- کمیسیون اپ استور: برنامههای iOS در اپ استور برای اکثریت قریب به اتفاق توسعهدهندگان – از جمله اعضای برنامه کسبوکار کوچک، برنامه شریک ویدئو، برنامه شریک برنامههای کوچک، و برای اشتراکهای پس از سال اولشان – یا 21 درصد برای تراکنشهای کالاها و خدمات دیجیتال، کمیسیون کاهشیافته پرداخت میکنند. کمیسیون اپ استور ارزش ابزارها، فناوری و خدماتی را نشان می دهد که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه ها را ایجاد کنند، علاوه بر توزیع، اکتشاف و سرویس های در حال انجام اپ استور.
- کارمزد پردازش پرداخت اپل: در برنامههای iOS خود در اپ استور، توسعهدهندگان میتوانند با استفاده از Apple In-App Purchase پرداختها را با ۵ درصد هزینه اضافی پردازش کنند.
- کمیسیون خدمات فروشگاه: برنامههای iOS در اپ استور، کمیسیونی معادل 15 درصد بابت تراکنشهای کالاها و خدمات دیجیتالی انجام شده در وبسایتی که توسط برنامه توسعهدهنده پیوند داده شده است، پرداخت میکنند. توسعه دهندگان در برنامه های ذکر شده در بالا و اشتراک های پس از سال اول، نرخ کاهش یافته 10 درصد را پرداخت خواهند کرد.
- کمیسیون فناوری اصلی: برنامههای iOS که خارج از اپ استور توزیع میشوند، 5 درصد کمیسیون برای فروش کالاها و خدمات دیجیتال، از جمله برنامههای پولی پرداخت میکنند. کمیسیون فناوری هسته به اپل برای ابزارها، فناوریها و خدماتی که توسعهدهندگان را قادر میسازد برنامههای خود را بسازند و با کاربران iOS به اشتراک بگذارند، جبران میکند.
بر اساس این شرایط تجاری جدید، توسعه دهندگانی که کالاها و خدمات دیجیتالی را در ژاپن می فروشند، به همان اندازه یا کمتر از امروز به اپل پرداخت می کنند. توسعه دهندگانی که کالاها و خدمات دیجیتالی را نمی فروشند، به اپل هیچ کمیسیون یا کارمزدی پرداخت نمی کنند.
تاثیرات بر ایمنی آنلاین کودکان
اپل اپ استور را ایجاد کرد تا مکانی امن برای کودکان باشد، جایی که والدین این اختیار را دارند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان تجربیات مناسب سن خود را دارند و ابزارهای مورد نیاز برای ایمن نگه داشتن فرزندانشان در فضای آنلاین را در اختیار دارند. به همین دلیل است که اپل ویژگیهای پیشرو در صنعت مانند رتبهبندی سنی، محدودیتهای محتوا و حریم خصوصی، فیلترهای محتوا، درخواست خرید، و کنترلهای قدرتمندی را ایجاد کرده است که به والدین کمک میکند تا نحوه استفاده کودکان از دستگاههایشان را انتخاب کنند.
با تغییرات ارائه شده تحت MSCA، گزینه های جدید برای توزیع جایگزین و روش های پرداخت ممکن است کودکان را در معرض خطرات جدیدی قرار دهد. به عنوان مثال، برنامههایی که از خارج از اپ استور دانلود میشوند ممکن است حاوی محتوای غیرقانونی و اعتراضآمیز باشند، و این فرآیند بررسی دقیقی را که اپل برای ارزیابی برنامههای ساخته شده برای کودکان در اپ استور به کار میگیرد، انجام نخواهند داد. به عنوان مثال، تغییرات نظارتی مشابه در اروپا انواع برنامه هایی را فعال کرده است که قبلاً در iOS در دسترس نبودند، از جمله برنامه های پورنوگرافی.
در تلاشی برای کاهش خطرات جدید کلاهبرداری یا کلاهبرداری که کودکان را هدف قرار می دهد، اپل با قانونگذاران در ژاپن برای حفظ برخی از نرده های محافظ، از جمله:
- برنامه ها در دسته بچه ها در اپ استور، پیوندهایی به وبسایتها برای تکمیل تراکنشها، برای کاهش خطر کلاهبرداری یا کلاهبرداری با هدف قرار دادن کودکان، شامل نمیشود.
- برای کاربران زیر 18 سال، همه برنامههای App Store که از پردازش پرداخت جایگزین استفاده میکنند یا به یک وبسایت برای تراکنشها پیوند میدهند، باید دارای یک دروازه والدین باشند که کاربران جوانتر را ملزم میکند قبل از خرید، والدین یا قیم خود را درگیر کنند.
- برای کاربران زیر 13 سال، برنامههای اپ استور نمیتوانند به وبسایتها برای تراکنشها پیوند دهند تا در برابر خطر کلاهبرداریهایی که بچههای کوچکتر را هدف قرار میدهند، محافظت کنند.
- اپل همچنین در تلاش است تا توسعهدهندگانی را که از پرداختهای جایگزین استفاده میکنند با یک API جدید فراهم کند تا بتوانند والدین را قادر به نظارت و تأیید خریدهای خارج از برنامه Apple In-App Purchase کنند.
توسعه دهندگان همچنین باید به ارائه رتبه بندی سنی برای برنامه های خود ادامه دهند، چه برنامه آنها در فروشگاه App توزیع شده باشد یا یک بازار برنامه جایگزین.
اپل با استفاده از ابزارها و ویژگیهای قدرتمندی که امروزه در دسترس قرار میدهد، به نوآوری برای مقابله با خطرات در حال تکامل برای ایمنی کودکان ادامه میدهد – مانند حسابهای کودک، فیلترهای محتوای وب، محدودیتهای برنامه، ابزارهای نظارتی مانند زمان صفحه نمایش و اشتراکگذاری خانواده، ایمنی ارتباطات، و محدودیتهای ارتباطی، که به والدین کمک میکند تا شکل دهند که فرزندانشان با چه کسی در برنامه ارتباط برقرار میکنند و از آنها محافظت میکنند.
به روز رسانی های اضافی برای iOS
در کنار توزیع و گزینههای پرداخت جدید، اپل کنترلها و گزینههای بیشتری را برای کاربران ژاپنی با انتشار iOS 26.2 معرفی کرده است. این موارد عبارتند از:
- الف صفحه انتخاب مرورگر و تجربه انتخاب موتور جستجو، به کاربران ژاپنی راه های جدیدی برای انتخاب مرورگر و موتور جستجوی دلخواه خود می دهد.
- کنترل های پیش فرض برای برنامه های ناوبری و بازارهای برنامه.
در سراسر این کنترلها، کاربران میتوانند انتخابهای خود را در هر زمان در تنظیمات بررسی و تنظیم کنند.
برای توسعه دهندگان، اپل علاوه بر گزینه های جدید برای توزیع جایگزین و پرداخت برنامه، ابزارهایی را به اشتراک می گذارد، از جمله:
- گزینه های جدید برای توسعه دهندگان برنامه های مرورگر برای استفاده موتورهای مرورگر جایگزین غیر از WebKit، با الزامات امنیتی و حفظ حریم خصوصی.
- یک API جدید که توسعه دهندگان را قادر می سازد برنامه های مکالمه مبتنی بر صدا به کاربران این امکان را می دهد که برنامه خود را با دکمه کناری آیفون راه اندازی کنند.
- فرآیندی برای درخواست همکاری با فناوری های اصلی در iPhone و iOS.
اپل منابع دقیقی را برای کمک به توسعهدهندگان برای درک گزینههای موجود برای برنامههایشان در ژاپن فراهم میکند که میتوانند از صفحه پشتیبانی توسعهدهنده اپل به آنها دسترسی داشته باشند.
درباره اپل
اپل با معرفی مکینتاش در سال 1984، فناوری شخصی را متحول کرد. امروزه اپل با آیفون، آی پد، مک، ایرپاد، اپل واچ و اپل ویژن پرو، در نوآوری در جهان پیشتاز است. شش پلتفرم نرم افزاری اپل – iOS، iPadOS، macOS، watchOS، visionOS، و tvOS – تجربیات یکپارچه را در تمام دستگاه های اپل ارائه می دهند و به مردم با خدمات پیشرفتی از جمله App Store، Apple Music، Apple Pay، iCloud و Apple TV قدرت می بخشند. بیش از 150000 کارمند اپل وقف تولید بهترین محصولات روی زمین و ترک دنیا را بهتر از آنچه ما پیدا کرده ایم، دارند.
مخاطبین را فشار دهید
پیتر عجمیان
اپل
خط کمک رسانه اپل
















