کوپرتینو، کالیفرنیا امروز، کمیسیون اروپا تصمیمی را اعلام کرد که ادعا می کند اپ استور مانعی برای رقابت در بازار موسیقی دیجیتال بوده است. این تصمیم علیرغم ناکامی کمیسیون در کشف هر گونه شواهد معتبری از آسیب مصرفکننده اتخاذ شد و واقعیتهای بازاری پر رونق، رقابتی و سریع در حال رشد را نادیده میگیرد.
مدافع اصلی این تصمیم – و بزرگترین ذینفع – Spotify است، یک شرکت مستقر در استکهلم، سوئد. Spotify بزرگترین اپلیکیشن پخش موسیقی در جهان را دارد و در طول این تحقیقات بیش از 65 بار با کمیسیون اروپا ملاقات کرده است.
امروز، Spotify 56 درصد از بازار پخش موسیقی اروپا را در اختیار دارد – بیش از دو برابر نزدیکترین رقیب خود – و برای خدماتی که به اپل کمک کرده است به یکی از شناخته شده ترین برندهای جهان تبدیل شود، هیچ پولی نمی پردازد. بخش بزرگی از موفقیت آنها به اپ استور، همراه با تمام ابزارها و فناوری هایی است که Spotify برای ساخت، به روز رسانی و به اشتراک گذاری برنامه خود با کاربران اپل در سراسر جهان استفاده می کند.
ما مفتخریم که نقشی کلیدی در حمایت از موفقیت Spotify ایفا می کنیم – همانطور که برای توسعه دهندگان در هر اندازه، از همان روزهای اولیه اپ استور، این کار را انجام دادیم.
سفر فروشگاه App
از زمانی که اپ استور بیش از 15 سال پیش راه اندازی شد، اپل دو هدف ساده داشته است: ایجاد یک بازار امن و قابل اعتماد برای کاربران و یک فرصت تجاری باورنکردنی برای توسعه دهندگان. این رویکرد ساده به نظر میرسد، اما اقتصاد برنامهای که از آن الهام گرفته بود به ایجاد یکی از سریعترین منحنیهای رشد در تاریخ فناوری کمک کرد.
امروزه، توسعه دهندگان در یک میدان بازی برابر در اپ استور به رقابت می پردازند. برنامه ها بر اساس مجموعه ای جامع از قوانین، که برای محافظت از کاربران ما طراحی شده اند، بررسی می شوند. و رعایت این قوانین به این معنی است که توسعه دهندگان در هر اندازه می توانند به بیش از یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند.
با گذشت زمان، اپ استور ارزش بیشتری را به توسعه دهندگان ارائه کرده است. اما اکثریت قریب به اتفاق توسعه دهندگان – حدود 86 درصد – هرگز به اپل کمیسیون پرداخت نمی کنند.
امروزه فقط دو شرایط وجود دارد که یک توسعه دهنده در اپ استور به اپل کمیسیون می پردازد. این زمانی است که کاربر یک برنامه پولی را از اپ استور یا یک کالا یا خدمات دیجیتال درون برنامه ای خریداری می کند – مانند اشتراک یا روشن کردن یک بازی.
اگر توسعهدهندهای کالاهای فیزیکی را بفروشد، تبلیغاتی را در برنامه خود ارائه دهد یا فقط یک برنامه را به صورت رایگان به اشتراک بگذارد، هیچ پولی به اپل نمیپردازد. اگر توسعهدهندهای اشتراکی را در وب بفروشد تا کاربران آن را خریداری کنند، قبل از استفاده از آن در برنامهای روی دستگاه خود، همین امر صادق است. توسعهدهندگان برنامه موسیقی حتی میتوانند اطلاعاتی درباره پیشنهادات دیگر در دسترس خارج از برنامه خود، همراه با پیوندی که کاربران را به وبسایتی هدایت میکند تا حساب کاربری خود را ایجاد و مدیریت کنند، درج کنند.
با گذشت زمان، اپ استور به توسعه دهندگان در هر اندازه کمک کرده است تا کسب و کارهای موفقی بسازند و به مردم سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. و کمتر شرکتی این داستان را بهتر از اسپاتیفای تجسم می کند.
سهم غالب Spotify در بازار
Spotify که به عنوان یک استارتاپ کوچک در استکهلم سوئد شروع به کار کرد، شرکت خود را به بزرگترین تجارت موسیقی دیجیتال در جهان تبدیل کرد. آنها بیش از 50 درصد از بازار اروپا را در اختیار دارند و در iOS، Spotify حتی بیشتر از آن ها در اندروید سهم دارد.
اما این تنها بخشی از تصویر است، زیرا بازار موسیقی دیجیتال اروپا کاملاً منفجر شده است. شرکت ها برای مشتریان جدید رقابت می کنند. مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند. و در سال گذشته، نزدیک به 160 میلیون مشترک وجود داشت – از 25 میلیون مشترک در سال 2015 – نرخ رشد خیره کننده 27 درصدی در سال.
شرکتهایی مانند Google، Amazon، Deezer، SoundCloud و Apple هر روز برای مشتریان رقابت میکنند – اما Spotify در صدر قرار دارد.
Spotify هیچ چیزی به اپل پرداخت نمی کند
علیرغم این موفقیت، و نقش اپ استور در ایجاد آن، Spotify هیچ پولی به اپل نمی پردازد. این به این دلیل است که Spotify – مانند بسیاری از توسعه دهندگان در App Store – انتخاب کرده است. به جای فروش اشتراک در برنامه خود، آنها را در وب سایت خود می فروشند. و اپل برای این خریدها کمیسیونی دریافت نمی کند.
در مجموع، برنامه Spotify بیش از این بار دانلود، بارگیری مجدد یا به روز شده است 119 میلیارد بار در دستگاه های اپل در App Store در دسترس است بر فراز 160 کشور در سراسر جهان. و راههای بسیار دیگری نیز وجود دارد که اپل بدون هیچ هزینهای برای شرکت خود ارزشی برای Spotify ایجاد میکند:
- مهندسی ما کمک میکند تا اطمینان حاصل کنیم که برنامههای Spotify میتوانند بهطور یکپارچه با Siri، CarPlay، Apple Watch، AirPlay، Widgets و غیره کار کنند.
- مانند هر توسعه دهنده، Spotify می تواند به بیش از 250000 API اپل دسترسی داشته باشد – و از 60 فریمورک ما استفاده می کند – بنابراین برنامه های آنها می توانند با بلوتوث متصل شوند، اعلان ارسال کنند، صدا را در پس زمینه دستگاه کاربر پخش کنند و موارد دیگر.
- Spotify از ابزار تست بتا ما، TestFlight، برای تقریبا 500 نسخه از برنامه خود استفاده کرده است تا ویژگی ها و قابلیت های جدید را آزمایش کند.
- تیم بررسی برنامه ما 421 نسخه از برنامه Spotify را بررسی و تأیید کرده است – معمولاً با چرخش در همان روز – و اغلب به درخواست Spotify بررسیها را تسریع میکنند.
برای ساخت ابزارها، فناوری و بازاری که Spotify هر روز از آن استفاده می کند، اپل به تلاش مستمر و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. ما حتی مهندسان خود را به استکهلم بردهایم تا شخصاً به تیمهای Spotify کمک کنند. و نتیجه این است که وقتی کاربر برنامه Spotify را باز می کند، در مسیر رفت و آمد خود به موسیقی گوش می دهد یا از سیری می خواهد که آهنگی را از کتابخانه او پخش کند، همه چیز کار می کند. و باز هم – Spotify هیچ پولی به اپل نمی پردازد.
وقتی نوبت به انجام تجارت می رسد، قرار نیست همه بر سر بهترین معامله توافق کنند. اما مطمئناً شکست دادن آن سخت است.
Spotify بیشتر می خواهد
اما رایگان برای Spotify کافی نیست. آنها همچنین میخواهند قوانین اپ استور را بازنویسی کنند – به گونهای که بیشتر از آن برایشان سودمند باشد.
Spotify مانند بسیاری از شرکت ها از ایمیل، رسانه های اجتماعی، پیام های متنی، تبلیغات اینترنتی و بسیاری از راه های دیگر برای دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده می کند. بر اساس قانون خوان اپ استور، Spotify همچنین می تواند پیوندی را در برنامه خود به صفحه وب قرار دهد که در آن کاربران می توانند یک حساب ایجاد یا مدیریت کنند.
ما قانون خواننده را سال ها پیش در پاسخ به بازخورد توسعه دهندگانی مانند Spotify معرفی کردیم. و بسیاری از برنامه های خواننده از این گزینه برای پیوند دادن کاربران به یک صفحه وب استفاده می کنند – از خواننده های الکترونیکی گرفته تا خدمات پخش ویدیو. Spotify نیز می تواند – اما آنها انتخاب کرده اند که این کار را نکنند.
در عوض، Spotify می خواهد قوانین را با تعبیه قیمت اشتراک در برنامه خود بدون استفاده از سیستم خرید درون برنامه ای فروشگاه App، به نفع خود تغییر دهد. آنها میخواهند از ابزارها و فناوریهای اپل استفاده کنند، در اپ استور توزیع کنند و از اعتمادی که ما با کاربران ایجاد کردهایم بهره ببرند – و برای آن چیزی به اپل نپردازند.
به طور خلاصه، Spotify چیزهای بیشتری می خواهد.
هماهنگی Spotify با کمیسیون اروپا
در سال 2015، Spotify شروع به کار با کمیسیون اروپا در مورد تحقیقاتی کرد که پایه و اساس کمی در واقعیت داشت. آنها ادعا کردند که بازار موسیقی دیجیتال متوقف شده است و اپل رقبا را عقب نگه داشته است. متأسفانه Spotify به رشد خود ادامه داد – و تا حدی به لطف فروشگاه App، هر تجارت موسیقی دیجیتال دیگری در جهان را تحت الشعاع قرار داد.
در طول هشت سال آینده و بیش از 65 جلسه با اسپاتیفای، کمیسیون اروپا تلاش کرده است تا سه پرونده متفاوت ایجاد کند. با هر محوری، آنها دامنه ادعاهای خود را محدود کرده اند – اما هر نظریه دارای چند ویژگی مشترک است:
- هیچ مدرکی دال بر آسیب مصرف کننده وجود ندارد: مصرف کنندگان اروپایی در بازار موسیقی دیجیتال که به طور تصاعدی رشد کرده است، انتخاب های بیشتری نسبت به همیشه دارند. تنها در عرض هشت سال، از 25 میلیون مشترک به تقریبا 160 میلیون نفر – با بیش از 300 میلیون شنونده فعال – رسیده است و Spotify بزرگترین برنده بوده است.
- شواهدی دال بر رفتار ضد رقابتی وجود ندارد: هشت سال تحقیقات هرگز به یک نظریه قابل قبول برای توضیح اینکه چگونه اپل رقابت را در بازاری که به وضوح پر رونق است خنثی کرده است، ارائه نداده است.
کمیسیون اروپا درست قبل از اجرایی شدن مقررات جدید آنها – قانون بازارهای دیجیتال (DMA) – این تصمیم را صادر می کند. اپل قرار است تا چند روز دیگر از DMA پیروی کند و برنامههای ما شامل تغییراتی در قوانین مورد چالش در اینجا است. آنچه واضح است این است که این تصمیم بر اساس قانون رقابت موجود نیست. این تلاش کمیسیون برای اجرای DMA قبل از تبدیل DMA به قانون است.
واقعیت این است که مصرف کنندگان اروپایی انتخاب های بیشتری از همیشه دارند. از قضا، تصمیم امروز به نام رقابت، موقعیت غالب یک شرکت اروپایی موفق را که رهبر فراری بازار موسیقی دیجیتال است، تثبیت می کند.
بعد چه می شود؟
اپل بیش از 40 سال است که بخشی از اروپا بوده است و امروز، ما از بیش از 2.5 میلیون شغل در سراسر قاره پشتیبانی می کنیم. ما به رونق بازارها، ترویج رقابت و نوآوری در هر مرحله کمک کرده ایم – و فروشگاه App بخش مهمی از این داستان است. بنابراین در حالی که ما به کمیسیون اروپا احترام می گذاریم، واقعیت ها به سادگی این تصمیم را تایید نمی کنند. و در نتیجه اپل تجدید نظر خواهد کرد.
بازار موسیقی دیجیتال یک نمونه عالی از اقتصاد اپلیکیشن در کار است. به هر حال، در طول 15 سال اپ استور، یک عبارت ساده – یک برنامه برای آن وجود دارد – به یک حقیقت جهانی تبدیل شده است. و امروز، پشت هر اپلیکیشن، یک شرکت بسیار موفق یا یک کارآفرین مشتاق است که به دنبال یک رویا است.
هر روز تیم هایی در اپل برای زنده نگه داشتن این رویا کار می کنند. ما این کار را با ایجاد امن ترین و بهترین تجربه برای کاربرانمان در فروشگاه App انجام می دهیم. ما این کار را با دادن ابزاری به توسعه دهندگان برای ساخت برنامه های باورنکردنی انجام می دهیم. بیشتر از همه، ما این کار را انجام می دهیم زیرا برنامه ها ظرفیت باورنکردنی برای هدایت نوآوری هایی دارند که افراد را توانمند می کند و زندگی آنها را غنی می کند.